Odrobina japońskiego #1- zwroty grzecznościowe

12:43 AM


Ohayō!
Jak tam po Nowym Roku? Jejku jak to szybko zleciało (chlip chlip). Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam kilka tytułów grzecznościowych używanych w Japonii. Powiem szczerze, że imponuje mi to, jak bardzo stawiają w tym kraju na kulturę. :)

W języku japońskim tytuły grzecznościowe występują w formie przyrostków. Mogą być dodane do imion, nazwisk i tytułów zawodowych.

Oto kilka z nich:


Sanさん )- jest to najbardziej znany zwrot grzecznościowy, który tłumaczy się jako 'pan' lub 'pani'. 
Używa się go również z rzeczownikami opisującymi adresata innymi niż imię. Na przykład  sprzedawca książek może być zaadresowany jako honya-san (sprzedawca książek + san). 
Często Japończycy dodają do nicków w sieci na końcu cyfrę '3', gdyż po japońsku jest ona wymawiana jak 'san'. Na przykład nick Yumiko3 znaczyłby Yumiko-san.


Kun )- jest to tytuł używany w stosunku do mężczyzn i chłopców. Jest zazwyczaj stosowany przez osoby wyższego statusu w odniesieniu do osób statusu niższego.  
W szkole nauczyciele zwracają się do chłopców -kun, zaś do dziewczyn -san lub -chan. 


Chan ちゃん )- jest zdrobniałym przyrostkiem. Może być zastosowana do zwierząt, kochanków, bliskich przyjaciół i ludzi znanych od dzieciństwa. Jest używane jako słowo pieszczotliwe. W języku polskim oznacza "kochanie". Rodzice zawsze będą nazywali swoje córki chan, a synów kun, choć chan można również użyć w stosunku do małych chłopców. Mężczyźni używają chan w formie pieszczoty, zwracając się do kobiet, z którymi są w bliskich stosunkach.


Senpai先輩 )- jest używane przez uczniów do kolegów ze starszych klas, mentorów, nowych pracowników do osób o starszym stażu. 






koszula- Primark/ naszyjnik- Kik/ torebka- Dresslink (klik)

Buziaczki! 
*informacje zaczerpnięte z wiki*

You Might Also Like

27 komentarze

  1. śliczne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. fajny post, ciekawą mają tą kulturę :P

    OdpowiedzUsuń
  3. cudna stylizacja, 1 zdjęcia najlepsze
    jesteś taka kawaii *.* :D

    OdpowiedzUsuń
  4. oryginalny blog :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo łądnie Ci w takim zestawieniu!
    Idealny kolor do Twojej karnacji!

    Zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Super blog, i post, można się wiele dowiedziec :)
    Mam koleżankę, która chce studiować japonistykę.. więc podeślę ją na twój blog. Coś czuję,że znalazłybyście wspólny język ;)

    Tymczasem pozdrawiam i zapraszam do siebie http://abi-bloguje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Slyszalam o tych zwrotach :)
    Zawsze bylo dla mnie urocze dodawanie 'chan' :)


    http://mikijiu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny post i śliczne zdjęcia! Emotikon smile
    ja juz obserwuje i zapraszam do mnie
    nowy post
    milentry-blog

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy język :) Aczkolwiek ja miałabym wielkie trudności w czytaniu ich alfabetu!

    Mój blog CLICK

    OdpowiedzUsuń
  10. śliczna jesteś :)
    lifewithagii.blogspot.
    com

    OdpowiedzUsuń
  11. Super wpis i fajnie,że zajmujesz się czymś innym niż większość blogerek. Świetna stylizacja oraz bardzo ładnie Ci w niej. ;)
    http://claudiev.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale fajny post:)
    Zapraszam do wzięcia udziału w moim konkursie: *KLIK*. Do zgarnięcia są trzy nagrody, a zadanie konkursowe jest bardzo proste! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna stylizacja :). Bardzo fajny post, można czegoś nowego się dowiedzieć. Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe!

    Zapraszam na nowy post!
    Jeśli Ci się spodoba będzie mi bardzo miło, jeśli skomentujesz i zaobserwujesz mój blog. :)
    >> ALEXANDRAK-BLOG.BLOGSPOT.COM <<




    OdpowiedzUsuń
  15. śliczne zdjęcia, jesteś bardzo ładna :)
    w końcu trafiłam na porządnego bloga o Japonii <3
    będę zaglądać częściej! ^-^

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajnie, że promujesz naukę japońskiego ;)
    Śliczne zdjęcia :*
    kliknęłam w link, klikniesz u mnie w bannery pod postami? :)
    Mój blog - HELLO-WONDERFUL♥

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawy wpis :)
    Bardzo ładne zestawienie!

    Pozdrawiam ♥,
    yudemere

    OdpowiedzUsuń
  18. Zwroty grzecznościowe to całkiem fajna sprawa, ale podczas oglądania anime ma już się dość tego ciągłego powtarzania, co staje się aż nadto monotonne. ;-;
    http://prozaiczne-szepty.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajne te zwroty:) Mimo, że post ten akurat mało mi się przyda bo nie interesuję się tą kulturą to i tak bardzo mi się podoba.
    Dark Roseberry | Fanpage

    OdpowiedzUsuń
  20. super post :)
    można się sporo dowiedzieć, zapytam tak z ciekawości... czemu prowadzisz bloga?
    nie musisz odpowiadać, po prostu bardzo chciałem zapytać ;)
    serdeczne pozdrowienia. jesteś bardzo ładna :*

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy język! Śliczne zdjęcia:)
    Cieplutko pozdrawiam, życzę Ci sukcesów w blogowaniu i zapraszam do siebie, jednocześnie zachęcając do obserwacji!:)
    Mój blog->KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  22. Ojejku, jak tu słodko :)
    Te zwroty kojarzę z oglądania Naruto, ale fajnie było poznać je bliżej i dowiedzieć się dlaczego tak się do siebie zwracają.
    Podoba mi się Twoja stylizacja. Uwielbiam bordowy kolor.
    Zapraszam na bloga.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo fajny post w stylu takiej mini lekcji :)
    anonimoowax.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Miło było się czegoś dowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń

❤️ Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego pisania.
❤️ Kiedy piszesz "Obserwuję" to naprawdę zaobserwuj ;)
❤️ Zostaw link do swojego bloga, a w wolnym czasie na pewno odwiedzę.